Atomic

Jag ska inte tjata på alldeles för mycket om händelserna i Japan, de flesta har redan koll på vad som händer där och de som inte har koll har nog inget på min blogg att göra.

MEN. Jag upplever att det till viss del har tagit fram det bästa ur folk och tyvärr även det sämsta. Det som har hänt är en enorm katastrof. En hjärtefråga för mig är det här med kärnkraft. Kärnkraft är inte hållbart, i alla fall inte som det fungerar nu. Kanske Generation 4 klarar omgivningen bättre men i dagsläget är jag inte alls positiv gentemot det sättet att framställa energi. Jag ser folk påstå att kärkraft visst är bra, att det bara är korkat att bygga kärnkraftverk på riskfyllda platser, där jordskorpan rör sig, där orkaner eller andra naturkatastrofer är vanliga. Så är det ju delvis, såklart. Däremot finns det inte så många platser kvar att bygga på sen. Det blir Sverige, Skandinavien, norra Europa, kanske norra Kanada. Vill vi verkligen packa in hundratals anläggningar här i Sverige? Jag tror inte det.

Jag ska banne mig flytta till Svalbard. Eller Jan Mayen Island som ligger mitt ute i ingenting. Jag tror att det finns någon forskningsstation där jag nog kan få plats i. Internet och dryga människor kan jag vara utan. Finns det drygisar på Jan Mayen, ja då flyttar jag vidare till en koja i en rysk urskog. Så länge det inte är i närheten av Tjernobyl kan jag nog leva på bark och rötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0