Ciccis arga ord om Nestlé

Det har gått en vecka nu sedan jag var på sjukhuset. Jag har inte hört något än och det är inte så konstigt med tanke på att det skulle ta två veckor men... jag vill veta nu!!

Jag har i alla fall suttit och skrivit ner en grej som ska lämnas in i skolan imorgon. Vi skulle skriva om ett för oss positivt och ett negativt varumärke. Man skulle skriva i korta ordalag men jag insåg snart att jag hade väldigt svårt för det. För mycket att säga helt enkelt. Jag skrev om Saab som positivt och Nestlé som negativt. Och jag känner sådana hemska saker gentemot Nestlé att jag tänker publicera de tankarna här. Detta är ungefär vad jag skrivit:

Att hitta ett för mig negativt varumärke trodde jag skulle bli en utmaning. Jag berättade det för min mor som genast påpekade att jag ofta pratar illa om Nestlé. Det hade hon rätt i. ”Nestlé” klingar verkligen inte positivt i mina öron. Sedan flera decennier tillbaka har de marknadsfört bröstmjölksersättning i u-länder med motiveringen att ersättningen skulle vara bättre än mödrarnas egen bröstmjölk. Många barn har både fått i sig för lite näring och andra saker de mått dåligt av. Någonstans går gränsen för var och hur man kan öka vinsten i ett företag. (Lite naivt tycker jag att det vore bättre att sälja mat till mammorna så de får tillräckligt med näring att producera sin egen bröstmjölk med.) Nestlé har varit inblandade i flera skandaler, bland annat har de stämt ett av världens fattigaste länder, Etiopien, på $6 000 000 för något som hände för länge sedan, de har varit med i kartellbildning om mjölkpriser i Grekland, de har använt barnarbetare och slavar och de har använt genmodifierade organismer i en kinesisk vara för att sedan förneka det trots att tester visade att så var fallet. Listan kan göras lång. Varför ska man stödja ett sådant företag genom att köpa deras varor? Jag väljer att försöka hålla mig ifrån att göra det bland annat på grund av dessa händelser. Blir jag bjuden tackar jag och tar emot men själv försöker jag hitta alternativ till att köpa t.ex. Zoega’s kaffe, KitKat-choklad eller After Eight.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0