Plugga

Sitter och läser i min fina "lilla" bok "Medierna och demokratin." Jag läser om journalistikens nyhetsvärderingar. Det är sådär intressant eftersom det knappast är det jag har tänkt mig att jobba med.. men i boken finns ganska roliga små fakta. I kapitlet skrivs det om vad som gör en nyhet till en bra och relevant sådan i läsarens tycke.

"Genrerelaterade och sociokulturella faktorer är avgörande för nyhetsurvalet. Med gengrerelaterade menas de nyheter som är anpassade efter människors förväntningar och föreställningar om nyhetsgengren. Men kravet är också att nyheter ska vara något nytt och oväntat. Det paradoxala blir då att nyheter är oväntade händelser inom ramen för det förväntade."

Det där blir vem som helst förvirrad på. Men det är kul.


Det blev visst många inlägg idag! Efter en tids torka så skriver jag visst ner i princip vad som helst. Jaja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0