Error Error Error

Jag och Emma kom fram till, i skolan häromdagen, att vi skulle lära våra (eventuella) barn att säga “error” istället för “aj” när de slår sig. Tänk vilka knepiga samtal man skulle få från dagis. “Ditt barn beter sig underligt varenda gång ett knä skrapas upp. Vi fick ringa datareparatören.” Det skulle vara roligt.

Varför tog jag upp det där? JO, för min mest älskade ägodel, datorn, som ju aldrig krånglat för mig.. någonsin, (se upp för extrem sarkasm här!) bestämde sig ikväll för att det fick vara nog. Så fort jag startar den tjuter den biiiiiiiiiiiiiiip biip biip och håller på så tills jag slår av strömmen. Jättekul. Har skolarbete som ska in på måndag som jag bara har på den datorn. Jag har mailat läraren i frustration (nej han är inte lärare i frustration, jag gjorde det i frustration). Hoppas han är förstående.
    Så jag sitter nu, för andra gången i år, med min Mac iBook. Den är underbar. Användarvänlig, fin, lätt att handskas med och så är det ju en Mac! Den är fantastisk. Men OS:et är jättegammalt. Verkligen. Jag kan inte installera några nya program eftersom inga stöds av en sån här gammal version av Mac OS. I vintras när jag var förvisad till denna datorn sa jag “Tack o lov för last fm-radion!” Den räddade mig verkligen när all musik på PCn var oåtkomlig. För last fm:s skull alltså. Jag har ett antal CD och vinyl all tillgå annars.. Men så klart har last fm uppdaterat sig. Nu måste jag ha en nyare version av flash för att kunna lyssna på den radion. En nyare version som inte går att ladda ner med den OS-versionen jag har. Oh happy day säger jag bara!

Cicci arg.

Kommentarer
Postat av: Fröken Puma

Ubuntu(eller Xubuntu, om du vill ha datorn ännu snabbare) stödjer PowerPC G3, och din iBook.



Gratis, öppen mjukvara, och stödjer rimligtvis alla dom nya program du vill använda.

2008-11-15 @ 01:35:57
Postat av: Oscar

Du ska inte vålta datorn med så mycket rullande stenar!

2008-11-15 @ 14:59:30
Postat av: Nymphaea

Fröken Puma:

Jag har en väldigt gammal iBook, skulle det verkligen gå? Dessutom skulle jag aldrig någonsin kunna förstå ett sånt program.. jag vet ju inte ens hur windows fungerar.. Jag och datorer går verkligen inte ihop. Och jag gör mitt bästa för att vara snäll men det duger visst inte för dem.



Oscar:

Tyst med dig. Den mår bra av det.

2008-11-15 @ 20:09:06
Postat av: Fröken Puma

Sen den äldsta iBooken, så ska processor-arkitekturen vara PowerPC, och Ubuntu fungerar på PowerPC.



Ubuntu är inget program, utan ett OS, som Windows och OSX, och senaste Ubuntu är varken svårare eller lättare än exempelvis Windows, däremot har det blivit mer enkelt och användarvändligt än någonsin förut.



Du kan bränna en installationskiva, och starta datorn från den, och sen prova hur det fungerar, utan ett installera något på hårddisken, dvs köra OSet helt virtuellt. Sen om du vill installera det så kan du installera det på en sekundär partion(fysiskt område på hårddisken), och behålla ditt gamla OS, och sen välja vid uppstart vilket OS du vill starta(dualboot), så om du inte trivs med det så kan du ta väck det och återgå till enbart ditt gamla system.



Ett klammer kan vara om den har väldigt lite minne inbyggt, åtminstone 256MB vore önskvärt.



Fast du kan ju köpa en splitt ny Netbook för runt 3.000kr, vilket kanske vore mer kul. Dom är ju lämpliga för pendlare också, iom att dom är så små. Lenovo ska lansera sina i Sverige strax, och dom har en röd modell.



http://www-07.ibm.com/lenovoinfo/hk/ideaPad/sSeries/

2008-11-15 @ 21:34:12
Postat av: Nymphaea

Nej, någon ny blir det inte fråga om. Jag skulle behöva spara i mer än tre månader för att få 3000 över från mitt studiemedel. Och alltså, jag att det inte är ett "program" men i brist på andra ord använde jag det. Är inte det Linux? Jag måste fixa i ordning allting själv? För det där du skrev, det var swahili för mig. Jag förstod absolut ingenting..

2008-11-15 @ 23:42:55
Postat av: Oscar

Men jag mår inte bra utav att vara tyst! Sådeså! :D

2008-11-17 @ 18:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0