Omedvetna amerikaner

Igårkväll tittade jag på Big Fish när den gick på åttan. Jävlar vilken bra film. Sen började Seven Ages of Rock på nian mitt under filmen så jag satt och kikade på båda samtidigt ett tag.. det var sådär kul men SAoR handlade om punken på 70-talet. Mest handlade det om Sex Pistols, Ramones, The Clash. Television och Patti Smith och jag kunde varkligen inte slita mig från det.
    I alla fall. Efter Big Fish så började i alla fall ett program om.. tja.. olja och dess påverkan på miljön. Det var faktiskt ett Amerikanskt (!) program. De tog upp oljekonsumtionen och energibehovet i olika länder, dess ökning och att vi nu nått "oljetoppen". Nu finns det ingen återvändo, vi har utvunnit så mycket olja att jorden inte kommer kunna återhämta sig ordentligt. Hälften av all olja är borta. USAs energibehov är mer än dubbelt så stort som Europas, ändå så har vi i princip samma levnadsstandard. Det är sjukt! 2005 ökade Kina sitt energibehov med 20%. 20%!!! Så mycket har ett land aldrig ökat sitt energibehov med under ett och samma år i hela världshistorien. Fast i USA.. där har alla bilar. Är man fyra personer över 16 år i en familj, då har alla de fyra MINST varsin bil. Det är inte vilka bilar som helst heller, det är bensinslukande jävla Amerikanska bilar, SUVar och Jeepar. Så åker de överallt. Kompisen som bor 500 meter bort.. honom åker man bil till. Det värsta är ju att Sverige apar ju efter som om vi vore dumma i huvet. Jag blir så mörkrädd. Sen hade de med uttalanden från först George Bush den äldre och jag kände hur ilskan bubblade upp inom mig.. sen var hans son med och då blev jag så förbannad att jag fick gå å borsta tänderna. Jag ville bara skrika.

Det värsta med det här är inte att det händer. Det är det faktum att folk inte bryr sig. Jag tittar mer än gärna på såna program.. och jag behöver det inte egentligen för jag är väl medveten om vad som händer med denna jord, vad vi gör och vilka konsekvenser det får. Det är just de människorna som tittar - de som intresserar sig och de som är medvetna och de som bryr sig. De som verkligen behöver titta på såna program, de tänker antagligen "åh vad jobbigt" eller "inte såndär skit nu igen" och så byter de kanal. Så egentligen är såna program helt onödiga och bortkastade eftersom de som behöver se dom, de tittar inte på sånt ändå. Det gör mig mörkrädd.

image86
Vi måste ta hand om det fina vi har kvar.

Kommentarer
Postat av: yazmina

ge mig tips på vilken låt jag kan sjunga i idol? :)

2008-03-24 @ 21:18:10
URL: http://yazmina.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0