Att läsa eller inte läsa

Jag sitter och begraver mig själv i utbildningskataloger från diverse ställen runt om i Sverige. Just nu lutar det åt Jönköping. Men vafan, då uppkommer ju ett nytt problem. Flytta eller pendla?

 Flytta - lättare, närmare och smidigare. Det blir inte en massa resande och man kan koncentrera sig runt området eller i alla fall i staden. Dessutom är det lättare att vara med på aktiviteter på kvällarna utan att behöva bekymra sig om hur man ska komma hem eller om man får sovplats någonstans. MEN, det går åt mer tid till att sköta rummet/lägenheten. Städa, diska, tvätta, laga mat. Visst, jag gör det där hemma också men inte hela tiden. Sen måste jag ju i så fall ta studielån. Och dra på mig en massa skulder är en av mina värsta mardrömmar och det vill jag undvika till varje pris. Och fan vad ensamt det kan bli om man har otur.
     Pendla - Tar lång tid (och kostar pengar) och nyttig tid i skolan eller på bibliotek eller i studiegrupper går åt pipan. Risken finns att man hamnar utanför när man inte kan vara med på aktiviteter efter skolan och utan vänner har i alla fall jag svårt att klara mig igenom tillvaron. Fast, det blir billigare att bo hemma. Mycket billigare och även om jag kanske behöver ta studielån behöver jag inte ta hela. Mina sparade pengar kan räcka ganska långt ändå. Mamma-lagad mat är inte illa. Dessutom kan jag inte förneka att det är bekvämt att bo hemma även om jag skulle vilja ha ett eget ställe. Det är närmare till kompisarna här i Skövde. Jag vill för allt i världen inte bli nån som flyttar iväg och klipper av kontakten med allt och alla bara för det. Jag trivs hemma. Jag kommer väl överrens med päronen och vill inte flytta långt bort ifrån dem, precis som de verkligen inte vill att jag ska flytta bort. Darn.

Alternativet finns ju att bo hemma första året och se hur det känns det där med att pendla. Funkar det inte kan jag ju alltid leta bostad till andra året. Fast egentligen vill jag int eläsa alls. Jag får ångest när jag tänker på att sätta mig i en skolsal nästan varje dag i tre år framåt. Jag är inte det minsta sugen på att plugga. Jag minns min ågren inför tentorna i höstas.. och då läste jag bara på halvfart. Jag vill jobba i klädaffär.. eller i skoaffär.. eller nått liknande. FAN VAD SVÅRT DET ÄR. Fast att ta sabbatsår i tre år och bo hemma känns så överdrivet. Jag borde kommit på vad jag vill göra vid detta laget. Jaja. Jag återkommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0